12 kwietnia 2018 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję o obchodzeniu 3 czerwca święta Światowego Dnia Roweru.
Nietrudno zgodzić się ze stanowiskiem ONZ, że rower towarzyszący człowiekowi od 200 lat to prosty, niedrogi, niezawodny i przyjazny dla środowiska środek transportu. Może służyć jako narzędzie rozwoju,a także dostępu do edukacji, opieki zdrowotnej czy sportu.
Używanie roweru wpływa także na polepszenie świadomości dotyczącej lokalnego środowiska.
Rower jest symbolem zrównoważonego transportu. Jazda na nim kojarzy się z pozytywnym działaniem, który ma dobry wpływ na klimat. Niezależnie od tego, czy twoim celem jest dbanie o zdrowie, kondycję, ograniczenie zanieczyszczeń powietrza i hałasu, jazda na rowerze to zawsze dobry wybór.
Nic więc dziwnego, że jeden z najpopularniejszych środków transportu na świecie, używany codziennie na każdym kontynencie przez społeczeństwa o różnych statusie i zamożności, zasłużył na swoje święto.
ROWEROWA HISTORIA
PIERWSZY POMYSŁ ROWERU NA ŚWECIE
Kandydatem na pierwszego wynalezcę roweru był Leonardo da Vinci.
Na jednym ze swoich rysunków przedstawił dwukołowy pojazd wyposażony w kierownicę i napęd łańcuchowy. Rysunek jest datowany na 1493 r.
ROWER FRANCUZA HRABI DE SIVRACA
Pierwszymi udokumentowanymi przodkami rowerów były tzw. "maszyny do biegania"
Poruszało się nimi odpychając nogami od ziemi. Pojawiły się pod koniec XVIII wieku w Paryżu (1790 rok). Ich wynalazcą był francuz de Sivrac.
ZMIANY KARLA VON DRIASA DE SAUERBRUNA
Zmian w konstrukcji "maszyny do biegania" dokonał w 1816 roku Niemiec Karl von Drias de Sauerbrun.
Zastosował widelec przedni połączony z kierownicą, który umożliwił skręcanie. Powstała drezyna. Mogła jechać z prędkością 10km/h, przy 45 kg wagi, a później 15 km/h przy 20 kg wagi. Stworzył uruchamiany linką hamulec oraz siodełko z regulacją wysokości.
ULEPSZENIA KIRKPATRICKA MACMILLANA
Kirkpatrik Macmillian wymyślił pedały i zbudował pierwszy bicykl umożliwiający jazdę bez dokykania podłoża nogami.
Zostały umocowane do ramy w okolicach przedniego koła i poruszały tylne koło za pomocą dwóch dźwigni. Wehikuł ważył około 26 kg i rozwijał średnią prędkość 13km/h
POMYSŁY PIERRA I ERNESTA MICHAUX'A
Michaux wprowadzili pedały, które były przymocowane do konstrukcji roweru, obrotowe bezpośrednio do osi przedniego koła.
Rower był drewniany, ważył około 50 kg, rozwijał prędkość do 10km/h i posiadał przednie koło niece większe od tylnego.
Michaux wprowadził również obręcze zdolne utrzymać oponę z pełnej gumy czy siodełko ze stalowymi sprężynami dzięki czemu jazda stał się trochę wygodniejsza.
USPRAWNIENIA JAMESA STARLEY'A
W 1870 roku Starley zbudował bicykl z wielkim przednim kołem i malutkim tylnym. Dzięki dużemu kołu uzyskiwano na dłuższych trasach prędkość 20 km/h. Przeciętna masa rowerów wynosiła 25-30 kg.
Starley skonstruował również przekładnię, dzięki której jeden obrót korby powodował dwa obroty koła. Masę kół obniżył dzięki wykonaniu ich z żelaza i zastosowaniu naciągniętych szprych drucianych.
ROWER HARREGO JOHNA LAWSONA
Harry John Lawson zastosował łańcuch i przekładnie dzięki której koła mogły zachować odpowiednią wielkość.
Pierwszy taki rower Harry John Lawson zaprojektował w 1873 roku. "Sussex Dwarf" posiadał dwa drewniane koła tej samej wielkości, z których przednie było napędzane za pośrednictwem łańcucha.
JOHN KEMP STARLEY I JEGO ROWER
W 1885 roku John Kemp Starley skonstruował pojazd, który nazwał " Rover Safety Cycle".
Pojazd miał bezpośrednio skręcaną kierownicę, koła równej wielkości i czworoboczną ramę.
OPONY W ROWERZE I JEJ ULEPSZENIA
Pierwsze rowery miały opony z pełnej gumy, przez co jazda nie należała do najprzyjemniejszej. W 1888 roku John Dunlop opatentował oponę pneumatyczną, co sprawiło, że jazda stała się wygodniejsza.
Eduard i Angel Michalin w 1891 roku wyznaleźli dętkę rowerową z wentylem. Dzięki temu wzrosła przyczepność kół do podłożaoraz komfort jazdy rowerem.
PRZEKŁADNIE
W 1902 roku opatentowano przekładnie. Ich konstrukcje dwu, a później trzybiegowe montowane były w telniej piaście,ważyły około 1 kg.
Zmiana biegów polegała na użyciu przerzutki, która przesuwała łańcuch z jednego trybu na drugi.
DALSZY ROZWÓJ ROWERU
Po 1902 roku zasadnicza idea roweru nie uległa już zmianie. Dalszy rozwój polegał na systematycznym ulepszaniu konstrukcji. Zmieniano umieszczenie siodełka, materiały do produkcji w celu zmniejszenia wagi rowerów. Wprowadzano nowe rozwiązania, np. amortyzatory czy hamulce tarczowe.
NOWE RODZAJE ROWERÓW
XX i XXI wiek przyniósł eksperymenty między innymi w kształcie rowerów.
"Rower Damka"
"Rower Składak"
"Kolarzówka"
"Rower BMX"
"Rowery MTB"
"Rowerek biegowy"
"Rower miejski"
"Rower górski"
"Rower szosowy"
Rower Triathlonowy
Rower trekingowy
Rower Tandem
Rower poziomy
Rower ręczny
Riksza
BUDOWA ROWERU
O CZYM NALEŻY PAMIĘTAĆ WYBIERAJĄC SIĘ NA ROWER?
OBOWIĄZKOWE WYPOSAŻENIE ROWERU
Rowerzysta przed wyjechaniem na drogę powinien pamiętać o wyposażeniu swojego jednośladu wsprawny i działający sprzęt taki jak: jedno czerwone światło z tyłu, którego kształt nie jest trójkątny, światło białe lub żółtez przodu, minimum jeden sprawny hamulec, dzwonek lub sygnał dźwiękowy.
BĄDŹ BEZPIECZNYM ROWERZYSTĄ
1. Dopasuj wysokość i pochylenie siodełka. Twoje kolano powinno być w jednej lini z czubkiem stopy.
2. Sprawdź stan powietrza w oponach- naciśnij je palcami, powinny być twarde.
3. Upewnij się że hamulce w twoim rowerze są sprawne.
4. Sprawdź czy łańcuch nie jest za luźny i czy działają przerzutki.
5. Załóż ubrania, które nie będą krępowały twoich ruchów. Najlepiej z elementami odblaskowymi.
6. Załóż kask.
7. Zawsze sygnalizuj, co zamierzasz zrobić na drodze.
Zasady bezpiecznej jazdy rowerem
NAJLEPSI POLSCY KOLARZE ŚWIATA
Michał Kwiatkowski
Rafał Majka
Tomasz Marczyński
Maciej Bodnar
Katarzyna Niewiadoma
KILKA DOBRYCH RAD DLA MAŁYCH, WIĘKSZYCH I DUŻYCH ROWERZYSTÓW
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz